Nu ai timp sa citesti acum cele 100 de pagini ale acestui Ghid de invatat Excel?

Completeaza mai jos adresa ta de email si vei avea acces la Ghidul complet de pregatire Excel, de la A la Z imediat!

Cuvant inainte: “Banii nu aduc invatatura, dar invatatura aduce bani.”
(proverb romanesc)

Informatiile despre pregatirea Excel, care te vor ajuta sa alegi intre:

  • instruirea in clasa, tip “instructor-led-course”: interactiune directa cu trainerul, cu rezultate imediate in dobandirea abilitatilor practice;

  • instruirea online profesionala (e-learning interactiv): studiu de tip “pas cu pas, oriunde, oricat, oricand” cu buget modic;

  • instruirea cu resurse GRATUITE: adresata celor autodidacti.

Ai deschis o adevarata enciclopedie “de la A la Z” cu raspunsuri la intrebarile “de ce, cand, unde, (ce) si cum sa inveti Excel”, oferite deopotriva incepatorilor si expertilor, pasionatilor si chiar trainerilor profesionisti, intr-un cuvant, tuturor celor care vor sa performeze.

Fie ca alegi unul sau altul dintre modelele de instruire de mai sus, sau, recomandat, o combinatie a acestora de tip “Blended learning”, e bine sa stii si unde gasesti consultanta gratuita: pe forumul comunitatii Microsoft Office din Romania, unde primesti raspuns la orice intrebare in materie de Excel.

Citind ghidul pana la capat, iti garantez ca timpul tau va fi oricum bine investit, intelegand Excel-ul ca fiind:

  • fun, chiar de cei care n-au iubit matematica;

  • sofisticat, daca nu-l inveti de la profesionisti;

  • cool, cand ii intelegi facilitatile

  • trendy, daca iti place sa fii “up to date” (si in calcul tabelar)

  • handy, cand iti usureaza munca de birou, facand-o mai eficienta

  • friendly, cand nu esti “in time” cu task-urile

  • sine-qua-non, daca il deschizi zilnic

  • powerfull, daca il folosesti ca instrument de business (intelligence)

  • obsedant, daca ai devenit “Excel addicted”

… si lista ramane deschisa, putand fi oricand completata chiar de tine, pe masura ce-l descoperi.

Capitolul 1: “Cine sunt, de unde vin si incotro ma indrept?”

Iti voi oferi, pe langa BONUS-urile de la final, raspunsuri la intrebarile care nu-ti dau pace: “de ce, cand, unde, (ce) si cum sa inveti Excel ?”

Te voi calauzi pe drumul catre expertiza in utilizarea Excel;

Te voi asista de la initiere, pana la certificarea “MOS-Excel Expert”

Te poti intreba, pe buna dreptate: “Cine mai e si asta de pretinde ca le stie el pe toate in materie de Excel?” Te inteleg perfect, la fel m-as intreba si eu !

Ei bine, sunt Bogdan Tarla, dar cei care ma cunosc “profesional” ma stiu de Dr.Excel, si asta pentru ca, din pasiune, am oferit fiecaruia reteta pentru a se pregati sa devina un utilizator avansat, sau un expert in Excel.

Cartea mea de vizita se prezinta, pe scurt, astfel:

  • sunt senior trainer la unul din cele mai prestigioase centre de instruire si consultanta Microsoft din tara: itlearning.ro
  • in ultimii aproape 20 de ani de cariera am sustinut peste 1.000 de cursuri profesionale Excel, cu feedback-uri exceptionale
  • sunt artizanul celei mai mari platforme de e-learning cu resurse de instruire MS Office, in limba romana : office-learning.ro
  • am reusit sa adun in jurul meu o echipa formata din cei mai entuziasti traineri Certificati Microsoft din Romania, cu ajutorul carora am creat cea mai mare comunitate de pasionati Excel (peste 10.000 de membri), care au contribuit la dezvoltarea forumului aferent cu peste 60.000de postari pe teme de MS Office.
  • Si pentru ca tin ca si tu sa fii unul dintre acesti entuziasti, iti recomand pentru inceput sa parcurgi acest ghid, pentru a intelege cu ce se “mananca” Excel, pe care unii doar il “gusta”, ca mai apoi sa se strambe, gasindu-l ba acru, ba amar, altii, gasindu-l de bun-gust, “musca” cu pofta, dar daca sunt superficiali se satura repede, cei gurmanzi se “infrupta” cu nesat, dar, daca nu invata sa-l “digere”, le cade greu…

Excel le prieste doar acelora care il consuma pe baza “dietelor” prescrise de adevaratii profesionisti.

Capitolul 2: Cine esti, de unde vii si incotro te indrepti?
Nu conteaza de unde vii, ci catre ce te indrepti. (Beaumarchais)

  • Esti (cel putin) absolvent de studii medii?
  • Vii in nume personal, vrand sa afli “de ce, cand, unde, (ce) si cum sa inveti Excel ?”
  • Vii in numele unei companii, cautand solutia optima de instruire sau aplicatia Excel la cheie, care sa simplifice munca echipei?

Parcurgand acest ghid, vei sti incotro (sa) te indrepti si vei fi pregatit sa actionezi in cunostinta de cauza. Indiferent de calitatea in care vii, iata intrebarile pe care trebuie sa ti le pui:

  • Esti reprezentant al unui departament de HR, care cauta informatii complete despre optiunile de formare disponibile si furnizorii profesionisti de instruire Excel. Managerii iti cer organizarea unor serii Excel, alocandu-ti si un buget. La ce formator apelezi?
  • Esti o persoana particulara care cauta consiliere pentru a invata Excel. Concret, ce ai de facut pentru a te initia sau a-ti creste expertiza in Excel?
  • Esti owner de business care cauta training Excel profesional pentru angajatii sai. Vezi ca oamenii tai se misca precum melcii in Excel, iti ofera rapoarte rudimentare, si acelea cu mare intarzaiere. Simti ca business-ul stagneaza, apoi o ia la vale, clientii sunt nemultumiti si concurenta te surclaseaza. Concluzia: trebuie sa cresti productivitatea echipei, prin instruirea acesteia. Ce ai de facut?
  • Esti interesat(a) de resurse de instruire GRATUITE dar PROFESIONALE, pentru a invata singur(a) sa lucrezi in Excel. Nu esti dispus(a) sa dai bani pe formare, ai auzit insa de resurse gratuite legate de Excel. Unde le gasesti? Care se potrivesc stilului tau de invatare: tutorialele scrise, lectiile video sau lectiile interactive?
  • Esti o persoana care cauta suport tehnic pentru rezolvarea unei probleme punctuale Excel, de complexitate medie. De pilda, cauti o formula anume sau o procedura rapida pentru un raport de business.Cine iti raspunde? Ai auzit (iar de nu, iti vand eu inca un pont) de comunitatea Microsoft Excel, cu peste 10.000 de membri activi, pe al carei forum poti pune intrebarea care te preocupa, primind raspunsul imediat?
  • Reprezinti o companie si ai nevoie de o solutie la cheie in Excel, sau de consultanta punctuala pentru inlocuirea uneia invechite, care nu mai raspunde noilor cerinte ale business-ului tau. De pilda, raportul de la final de saptamana iti mananca 4-5 ore…Exista vreo cale de a-ti automatiza munca, pentru a-l face de pilda in doar… 15 minute? Pare ca doar printr-o minune, dar eu iti spun ca EXISTA si iti voi arata si cum, insa trebuie sa te gandesti ce vei mai face vinerea la birou, in restul timpul (liber) ramas. De pilda, poate iesim la o cafea…
  • Esti o Persoana pasionata de Excel, stii (aproape) totul despre el, lucrezi eficient, ti-ai construit chiar si propriile aplicatii. Bravo, te felicit! Esti un power-user veritabil (una din cele 10 “rara avis” dintr-un business corporate). Ai putea zice ca nu mai ai ce invata de la noi… Daca citesti insa pana la final acest articol, vei fi surprins sa afli ca mai ai inca de invatat, sau macar de slefuit anumite abilitati! Iar daca le stii pe toate, esti binevenit in echipa mea, pentru a impartasi si altora din know-how–ul tau si a obtine astfel o si mai mare satisfactie. Sau poate vrei sa ti se recunoasca expertiza oriunde in lume, certificandu-te international… Prezint mai jos certificarile recunoscute “all over the world” (Microsoft Office Specialist / Expert / Master), inclusiv in Romania, insa doar de (si pentru) cunoscatori.

Capitolul 3: De ce sa inveti Excel ?
Nimeni nu te obliga sa inveti. Ai sa inveti cand ai sa vrei chiar tu. (Richard Bach)

  • Pentru ca Excel este “sine qua non” la orice interviu de angajare
  • Pentru ca, odata angajat, iti usureaza munca de birou
  • Pentru a fi (mai) eficient si a nu mai sta peste program sa-ti termini task-urile
  • Pentru a fi apreciat de colegi si promovat de sefi
  • Pentru a lua cele mai bune decizii de business

Iar daca nu te-am convins, citeste mai departe:

  • Pentru ca, daca nu decizi asta singur, acum, mai devreme sau mai tarziu vei fi constrans(a) de cerintele jobului, sau te vor presa altii, fie ei sefi sau clienti. Iar invatarea sub presiune nu este productiva, ci doar stresanta.
  • Pentru ca te va pozitiona printre persoanele cele mai apreciate profesional, indiferent de domeniul de activitate al companiei si de departamentul in care activezi tu.
  • Pentru ca Excel iti (va) face munca mai usoara, fie ca il folosesti doar ca simplu instrument de calcul tabelar, fie ca pe un instrument complex de BI, pentru luarea unor decizii de business fundamentate.
  • Pentru ca (si acesta este chiar un alt pont), afli acum, daca nu stiai, ca 90% dintre userii de business stiu sa foloseasca doar 10 % din optiunile Excel (si se multumesc cu atat). Tu insa te poti distinge. Poti rasturna raportul 90/10% in favoarea ta, facand parte, cu un efort pe masura, din elita celor 10% (power useri) ce stiu sa foloseasca Excel la 90% din puterea sa. Iar aceasta putere este una incredibila, care face din acest instrument de business o arma redutabila in lupta cu competitia.
  • Pentru ca nici macar nu este greu, cum poate parea la prima vedere. Important este sa inveti din cele mai autorizate surse, pe baza unor proceduri atent elaborate, dar mai ales pe baza unor aplicatii practice care reliefeaza facilitatile esentiale ale Excel.
  • Pentru ca acum ai sansa de a accesa resurse de instruire profesionale de tip “Blended learning”, care imbina studiul in clasa cu instructor, cu cel online, de tip e-learning interactiv.
  • Pentru ca acum gasesti asistenta si consultanta, oferite de moderatorii si utilizatorii celei mai mari comunitati dedicate Excel, totul in limba romana. Complet gratuit!
  •  Nu amana instruirea, mai ales daca ai simtit suflul rece al Excel-ului. De-acum se va tine de tine ca umbra, pana vei fi fortat sa te confrunti cu el. Doar daca esti pregatit il poti supune, il poti domestici, facandu-l sa lucreze pentru tine. Stapaneste-l, inainte de a fi coplesit de el si succesul va fi al tau!
  • Nu exista soft de calcul tabelar mai tare ca Microsoft Excel, care are un istoric de peste 40 de ani si care detine 95% din piata corporate. Nu are concurenta si nu va avea nici in urmatorii zeci de ani. Filozofic vorbind, nimic nu dureaza la nesfarsit pe lumea asta, dar adevar graiesc: cel putin pe durata job-ului sau business-ului tau, daca nu chiar a vietii, Microsoft Excel va dainui. Garantat!

Capitolul 4: Ce sa inveti in Excel?
“Nu-i inveti pe altii ceea ce vrei, nu-i inveti ceea ce ştii – ii inveti ceea ce eşti.” (Jean Jaures)

Capitolul 4: Ce sa inveti in Excel?

“Nu-i inveti pe altii ceea ce vrei, nu-i inveti ceea ce ştii – ii inveti ceea ce eşti.” (Jean Jaures).

MS Excel este folosit de peste 500 de milioane de oameni din toata lumea;
In functie de nivelul de studiu, dar mai ales de expertiza la care iti propui sa ajungi, parcursul instruirii este:

Excel incepator-mediu (level 1)
Excel mediu-avansat pentru business (level 2)
Excel Expert (tips and tricks + best of functions) (level 3)
Analiza datelor cu Power Pivot (level 4)
Excel pentru calcule statistice (level 4)
Excel – automatizare cu Macro (level 5)
Excel – Programare cu VBA (level 6)

…si lista poate continua cu pachete customizate, care contin module selectate din cursurile de mai sus, conform nivelului, obiectivelor, dar mai ales aplicatiilor specifice fiecarui client, mapate exact pe nevoile acestuia, in urma unui audit, care trebuie facut inainte de inceperea oricaruia dintre ele.

Retine ca fiecare din cursurile de mai sus au minim 15 module / capitole! in total, peste 100 la numar, iar la fiecare dintre ele se poate vorbi mult (si bine) daca se doreste epuizarea subiectului respectiv. Studiul in profunzime a tuturor facilitatilor Excel ar necesita un timp echivalent cu cel al absolvirii unui colegiu de… trei ani. Si tocmai cand ajungi sa te feliciti ca l-ai absolvit “magna cum laude”, constati ca a aparut o noua versiune de Excel (reinoita de Microsoft din 3 in trei ani). Si chiar daca nu trebuie sa o iei de la capat, tot trebuie sa fii “up to date” cu facilitatile noii versiuni, ca doar vrei sa fii numit expert, nu ?
Te am descurajat? Continua!
Nu? Si mai bine… Continua!

N.B.: Daca nu stii de ce ai nevoie, risti sa te inscrii la un Curs Excel care nu ti se potriveste.

Recomandarile Dr. Excel:

# 1. Nu te inscrie la un curs Excel (sau oricare altul), daca nu-i cunosti toate specificatiile (cui se adreseaza, cunostintele preliminare necesare, agenda in detaliu, durata si, mai ales, ce abilitati practice vei dobandi la finalul acestuia, pentru a le compara cu cele fixate prin obiectivele tale sau ale job-ului tau). E ca si cum ai cumpara o haina care nu ti se potriveste, atat ca marime, cat si ca ocazie (tinuta casual, sport, de business, de gala etc.).

#2. Nu demara procedura de achizitie si in nici un caz, NU semna contractul de prestari servicii inainte de a parcurge cel putin urmatoarele etape:

Daca reprezinti o companie….

Cere managerilor care au solicitat cursurile de Excel specificatiile concrete sau macar obiectivele propuse prin aceasta instruire.
Daca nici lor nu le sunt clare, solicita firmei de training sa trimita un consultant pentru a efectua un audit intern. In urma acestuia, daca expertul-consultant este un profesionist, va intelege nevoile de instruire din compania ta si va recomanda ce este util sa invatati in materie de Excel. Solicitand un audit, puteti vedea daca formatorul este dispus sa lucreze la clasa direct cu fisierele curente ale viitorilor cursanti (cursul va capata astfel si aspecte de consultata, absolventii rezolvand la curs chiar problemele cu care se confrunta la job).

#3. Daca nu esti chiar “dummy”, ce nivel/tip/versiune de Excel e recomandat sa alegi? Trebuie sa-ai spun un (alt) secret: Exista probabilitatea de 80% sa cauti un Curs Excel Mediu-Avansat (sau intermediar). De ce? Simplu, incepatorul stie ca-i incepator, avansatul stie ca-i avansat, expertul stie ca vrea automatizare si extindere Macro (VBA), iar daca cumva ai nevoie de vreo nisa tip Statistica, Contabilitate, etc., inseamna ca activezi intr-un astfel de domeniu “frate” cu Excel-ul, si stii ce cauti. Singurul care nu stie ce (nu) stie (da, un paradox) si implicit care habar n-are ce vrea, este cel care mai stie el cate ceva (fara sa fie prea avansat) si care nu activeaza in vreo nisa inrudita direct cu Excel-ul. Adica, va spun eu cine: utilizatorul tipic de business! Ce versiune de Excel sa fie? Pai… care-i ultima? 2019 ? Atunci asta sa fie (chiar daca firma unde lucreaza are instalata o versiune anterioara).

Concluzia: daca ti-ai pus deja intrebarea “Oare ce curs Excel este potrivit pentru mine?” atunci CAUTA UN CURS EXCEL 2019 INTERMEDIAR PENTRU BUSINESS!

Iata care ar trebui sa fie cunostintele si abilitatile minimale dobandite, pentru “a-si merita banii”: La final sa stii (garantat) sa:

-printezi foi de lucru Excel cu oricate linii si coloane.
-importi date in Excel dintr-o baza de date sau de pe Internet
-implementezi un mecanism de protectie a datelor la scriere folosind instrumentul Data Validation.
-sortezi datele dintr-o foaie Excel dupa oricate coloane.
-filtrezi datele dintr-o foaie Excel dupa orice conditie logica.
-urmaresti anumite date dintr-o foaie Excel modificandu-le atributele de formatare (Conditinal Formatting).
-calculezi foarte usor si rapid totaluri si subtotaluri.
-consolidezi date
-prelucrezi (calculezi, convertesti, transformi) date folosind cel putin urmatoarele functii:
Data si timp -Today(), Now(), Year(), Month(), Day(),WeekDay()
Conditionale – IF(), Choose()
BOOLEANE (Logice) -AND(), OR()
Text – Left, Right, Len, Trim, Instr, Lower, Upper
ALTELE de tip TEXT – SUBSTITUTE(), VALUE(), CONCATENATE()
Standard Agregate – SUM(), Count(), Average(), Min(), Max()
Agregate Conditionale – SumIf(), CountIf()
Functii de regasire a datelor – LookUp (Hlookup, Vlookup), Match, Index
-calculezi valori pe baza unor tinte propuse (Goal Seek).
-analizezi datele folosind instrumentul de scenarii
-securizezi cartile si celulele Excel
-analizezi datele folosind Pivot Table

Capitolul 5: Unde (sa) inveti Excel?

  • DOAR intr-un centru de training partener autorizat Microsoft…
  • Unde predau traineri certificati Excel (MOS Master Instructor, MCT)
  • Unde ti se evalueaza inainte de curs nivelul cunostintelor
  • Unde cursul Excel este 100% practic
  • Unde ti se pune la dispozitie logistica necesara

Unde ti se ofera (gratuit) suport post-instruire (resurse e-learning, follow-up, forum)

(Sa nu-ti vorbesti de rau concurenta, decat daca demasti impostura!)

Daca esti tentat, din varii motive (cel mai adesea legate de cost) sa apelezi la un consultant independent (PFA sau SRL de bloc), iti recomand sa mai reflectezi, cel putin din urmatoarele considerente:

  • acesta NU dispune de infrastructura si logistica aferente unui training IT la standardele moderne impuse de Microsoft;
  • chiar daca se va lauda cu un asa-zis portofoliu de clienti, catre care afirma ca a livrat cursuri Excel, acesta nu-i apartine personal, fiind de drept si de fapt al centrului de training prin care a livrat cursurile, in calitate de freelancer, folosindu-se de curicula, resursele de instruire, credentialele, infrastructura, intr-un cuvant de brandul respectivului centru de training, care a prevalat in adjudecarea contractului cu fiecare client.
  • o instruire eficienta in Excel presupune un proces complex, despre care vom vorbi mai jos, livrarea cursului fiind doar o etapa a acestuia, chiar daca cea mai importanta. Consultantul independent, azi e, maine nu mai e (disponibil) in piata de instruire, sau nu are expertiza necesara pentru noile tale nevoi de instruire. Intr-un cuvant, nu poate fi un partener loial pe termen lung, iar “Lipsa de loialitate este una dintre cauzele majore ale eşecului in toate domeniile vietii.” (Napoleon Hill)
  • majoritatea acestora sunt fosti (sau actuali) corporatisti, care au renuntat (sau nu) la job-ul lor, gasind oportunitati de castig facil in piata de instruire. Ei nu sunt si nu vor fi niciodata exclusiv traineri autorizati, certificati de Microsoft pe baza unor “presentation skills” verificate, ci doar oportunisti, asta daca nu cumva sunt chiar impostori, asa cum gasesti in orice domeniu, unde, daca nu ti se prezinta certificatele de acreditare, risti sa incapi pe mana unora de factura “doctorului italian” devenit viral (nu doar pe net, ci chiar la propriu) https://www.google.ro/amp/s/adevarul.ro/amp/1_5c5c6399df52022f757e63be)
  • nu iti forma personalul in-house, nici macar la nivel de initiere, cu atat mai putin la nivel avansat sau expert, cu persoane angajate pe alte pozitii, doar pentru ca acestia au dovedit ca se descurca bine in Excel la birou. Acestia pot fi buni conoscatori Excel, dar nu dispun de o agenda structurata, de resurse de instruire si nu in ultimul rand de o metodica eficienta de a transmite cunostinele si abilitatile catre (colegii) cursanti, cu care dealtfel nu poate stabili o relatie eficienta “trainer-student”, nefiind perceputi ca instructori cu autoritate.”Cursul” va degenera intr-un team building (peiorativ, sueta) pe tema “Hai sa va povestesc ce stiu eu despre Excel!”.  “Iubiti o profesie, dar daca ea nu va iubeşte, veti deveni profesor.” (Mauro Parrini)

Ce ai de facut pentru a nu cadea in nici una din aceste capcane?

Search, (re)search, research…

Totusi, la ce furnizor de instruire Excel sa te opresti dupa ce ai facut (re)search pe net, eventual ti-a fost recomandat unul sau, in cel mai rau caz, ti-a fost impus unul anume?

Sa le luam pe rand, in ordinea importantei lor:

  • Este un partener autorizat Microsoft? Daca nu, l-ai eliminat din lista de cautari, pentru ca, atat taxele, dar mai ales procedura de autorizare impusa de Microsoft (creatorul Excel), care este una extrem de riguroasa, presupunand ca centrul sa detina o infrastructura adecvata (conform standardelor Microsoft), cel putin doi traineri certificati (MCT) si minim trei referinte / recomandari de la clienti mari, catre care ai livrat acest tip de servicii  face imposibila certificarea ca parteneri a unor neprofesionisti, intr-un domeniu atat de important cum este educatia.
  • Daca ai ajuns totusi pe site-ul unui furnizor (de pe net, recomandat sau impus) du-te la pagina cu echipa de traineri / consultanti si cauta (iar daca nu gasesti, cere) dovezi ale expertizei lor in Excel (examene sustinute, certificari internationale (MOS Master Instructor, MCT), referinte si recomandari de la clienti.
  • Centrele Microsoft sunt relativ putine in Romania, insa centre de formare pe meserii, altele decat IT sunt cu duiumul, iar multe dintre acestea din urma au “competente” in cu totul alte domenii decat IT. Dar, pentru ca au auzit ca “e cerere pe piata”, aceste centre de formare arunca in oferta lor si un curs de Excel, ca nu-i greu sa gaseasca un (fost) profesor de informatica (de cele mai multe ori pensionar), care sa-l (sus)tina pe bani putini. Si atunci si oferta lor este “ieftina”, atat financiar, dar mai ales tehnic.
  • Si asa cum nu cred ca te-ai inscrie, de pilda, la un  curs de CAD (Computer Aided Design), destinat inginerilor proiectanti, “ofertat” de un centru specializat doar in calificarea pe meserii care nu necesita studii superioare, tot astfel nu cred ca alegi sa te inscrii la un curs de Excel furnizat de un centru neautorizat, unde trainerii nu sunt acreditati Microsoft Excel, (Link certificari Microsoft)
  •  Daca formatorul Excel ti-a fost impus de managementul companiei, atunci nu ai de ales. Managementul o sa-si asume riscurile de care am vorbit, dar tu, in calitate de responsabil cu intruirea in companie, ai datoria sa-l informezi de alternative, dar mai ales sa-l previi de riscurile pe care le identifici in urma studiului pietii.
  • Ai mare grija, banii ii plateste oricum firma, insa timpul, dar mai ales rezultatele instruirii sunt ale colectivului tau. Trimite managementului, departamentului HR sau organizatorului cursului link-ul catre aceasta pagina. Sau, si mai bine, descarca pdf-ul de la inceputul acestui articol si trimite-l pe email persoanelor responsabile. Ai sansa sa ti se multumeasca pentru ca ti-ai facut bine temele, si ca atare sa fii promovat(a), sau sa fii dat(a) afara pentru “sabotarea” intereselor managementului, caz care, privit din alta perspectiva, este tot un castig, pentru ca te va angaja imediat concurenta, poate pe un salariu mai mare, pentru ca ai dovedit nu doar ca esti competent(a), ci si loial(a) intereselor companiei.

SFAT: Alege un centru autorizat MICROSOFT care garanteaza 100% expertiza trainerului in materie de MS Excel si certificarea sa recunoscuta international (MCT)!

N.B.: Training-ul Excel profesionist nu incepe si nici nu se incheie in sala de clasa!

Sunt leader-ul comunitatii Microsoft Excel din Romania si nu-mi permit sa-ti vand gogosi. Ma urmaresc cei 10.000 de membri ai comunitatii, dar mai ales clientii, si nu risc sa ma compromit.

Ce sa nu faci:

  • Nu te increde in tot ce-ti “vinde” piata de training, care debordeaza de cursuri “rapide” (academic, intensive) de format experti Excel (momeala: vii la un curs de doua zile, eventual direct la nivel mediu-avansat si vei invata (aproape) totul despre Excel). Ti se vand iluzii, nu esti personaj din Matrix, unde sa ti se puna la dispozitie un stick USB cu “resurse Excel expert”, pe care sa-l conectezi fizic in creier si gata, ai devenit “expert” Excel, nu in doua zile, ci in doua… minute.”Istoria e un profesor bun; din pacate nu are prea multi elevi.” (proverb austriac)
  • Daca un anumit furnizor iti propune sa incepeti cursul “de maine”, exista riscul sa nu aiba activitate, iar motivele sunt usor de intuit: nu are valoare in piata. Recomand alegerea unui centru “ocupat”. Desigur, exista si alte motive, cu adevarat importante, pentru a nu incepe traing-ul in clasa imediat, fie si la un furnizor “ocupat”, dar despre asta vom vorbi ceva mai tarziu. “Maiestria ta depinde de concentrare, rabdare şi practica (…)” (Robin Sharma)

Ce sa faci:

  • #1. Intreaba daca se face o evaluare a nivelului de cunostinte ale cursantilor inainte de inceperea instruirii? Cosmarul oricarui trainer, dar si al oricarui cursant este grupa neomogena, ca nivel de abilitati!
    Evaluarea cursantilor pre-instruire este OBLIGATORIE cand vorbim de cursurile Excel. Daca esti reprezentant HR, cere negresit detalii despre procedura de pre-evaluare, doar astfel ai garantia ca grupele solicitate de tine au in clasa oameni cam de acelasi nivel de cunostinte. Altfel, culegi doar insatisfactie si frustrare din toate partile: cei mai buni vor fi si cei mai vocali, iar cei mai slabi… cei mai tacuti.
  •  Intreaba concret, cum se efectueaza evaluarea? Este cumva o “auto-evaluare”? Adica primesc fise cu intrebari grila? Cum le primesc, online pe un server web sau pe email? Ai grija sa nu-si supra-estimeze nivelul de cunostinte (inspirandu-se unii de la altii), fapt care, din experienta este tentatia fireasca pentru a “da bine” in ochii managerului ca nu sunt chiar “bata”, ci macar incepatori. Va rezulta o falsa omogenitate a grupei, care se va intoarce ca un bumerang chiar impotriva celor care si-au supraestimat nivelul. Zambiti!: Judecatorul, la un divort: “Care este motivul divortului?” El: “Potrivire de caracter, domnule judecator”. Judecatorul:” Poate nepotrivire, ati vrut sa spuneti”. El: “Ba nu, potrivire! Cand eu ma imbat, se imbata si ea, cand mie mi-e lene, ii e lene si ei, cand eu sunt nervos, e nervoasa si ea, deci e potrivire, domnule judecator!” Daca vrei sa eviti riscul supraevaluarii propriilor angajati, intereseaza-te daca firma respectiva de training ofera ca alternativa la auto-evaluare un serviciu de “audit”, adica daca este dispusa sa deplaseze un trainer la firma ta si sa faca o evaluare “face to face”. Un trainer cu experienta poate intervieva intr-o ora aproximativ 10 persoane. In maxim 5 minute isi da seama ce si cat stie fiecare viitor cursant Excel, urmand sa-i recomande cu rigurozitate nivelul optim de studiu la care se incadreaza. Un mare castig in planul eficientei instruirii!
  • Verifica daca respectivul furnizor prezinta cursul de Excel ca fiind eminamente practic. Daca ti s-a spus ca se lucreaza 50% practic, este pierdere de timp (si de bani). Daca a riscat, promitandu-ti 75% practica, va fi plictiseala, tradusa tot in pierdere, chiar daca mai mica! In fine, daca a supralicitat, spunandu-ti ca 90% este practica, a facut-o din considerente de marketing, lasand prudent loc de un 10% “teorie”. Dar e doar o promisiune, care nu va fi onorata, din lipsa de experienta. Vreau sa fie foarte clar, si o spun in calitatea mea de Most Valuable Professional Excel pentru Romania: EXCEL ESTE UN SOFT, UN PROGRAM TEHNIC, IN A CARUI INVATARE CONTEAZA 100% PRACTICA, ADICA ABILITATEA DE A LUCRA CU DATELE DE BUSINESS! Alege formatorul care isi asuma curajul de a spune raspicat, fara ezitare: NU EXISTA “TEORIE” LA ACEST CURS! Daca am aloca fie si 1% din timp teoriei, am lua din timpul pretios al practicii pe exemple din viata reala, eventual propuse chiar de cursanti. Un curs profesional Excel este similar unuia de conducere auto. Nu te urci la volan, nu inveti. Chiar daca gresesti, exista dubla comanda, iar intructorul este langa tine, gata sa intervina. O sa spui: “Da, dar acolo se face si legislatie auto”. Da, insa este curs separat, care se face inainte de a te urca la volan. Dar nu ti se da permis doar pentru ca stii la perfectie regulile de circulatie. Tot astfel si la cursurile practice de Excel: “teoria” este separata, INSA SE FACE DUPA CURS (sau, cel mult, inserata abil in timpul exercitiului practic)! Stiu ca te-am surprins, pentru ca iti rastorn “tabu-urile” clasice de invatare, conform carora profu’ “preda” la tabla, iar elevii, daca nu motaie in banci, stau pe mobil. Citeste mai departe si ma poti injura dupa. Dar imi vei multumi! “Aud si… uit, vad si… tin minte, fac si… inteleg” (proverb chinez)
  • Intreaba daca ti se pune la dispozitie si logistica hardware de la clasa, chiar si (sau mai ales) daca vrei cursul la sediul firmei tale din…Sighetul Marmatiei (la o fabrica dintr-un camp). Daca nu ti se pune la dispozitie si laboratorul in pretul training-ului, inseamna ca respectivul furnizor nu are nici un fel de infrastructura disponibila si va fi nevoit sa o inchirieze. Ai angaja un meserias sa-ti puna faianta in baie, daca acesta ti-ar spune ca trebuie sa-si cumpere (sau sa imprumute) mai intai sculele necesare? “Pentru mintea pasionata, intreaga lume este un laborator.” (Martin H. Fischer)
  • Intreaba daca, in eventualitatea organizarii cursului la sediul centrului de training, exista posibilitatea de servire a mesei de pranz la Restaurant. Este important pentru cursanti ca, dupa 4 ore de concentrare in sala de curs, sa se deconecteze o ora la masa de pranz si sa socializeze intre ei sau cu trainerul.
  • Daca reprezinti o companie si cauti cursuri Excel pentru angajatii/colegii tai, intreaba furnizorul daca este dispus sa se deplaseze la tine la firma pentru a va cunoaste si pentru a conveni impreuna detaliile organizatorice precum si pe cele legate de curicula de curs. Fa un research in firma, vorbeste cu managerii care ti-au cerut cursurile Excel si intreaba furnizorul daca este dispus sa personalizeze programa de curs. Daca tot se deplaseaza la tine, intampina-l cu cativa colegi (recomandat, viitori cursanti) ca sa testati “chimia” cu TRAINERUL, mai exact, carisma acestuia de a transmite (cu entuziasm) cunostintele si abilitatile sale de Excel.“Carisma este abilitatea de a transmite entuziasmul.” (Ralph Archbold)
  • Fa o vizita la sediul centrului de training (macar una virtuala, pe site-ul acestuia), pentru a vedea unde are sediul, daca e intr-o cladire de birouri (si nu intr-o scara de bloc), ce facilitati ofera (infrastructura adecvata unei instruiri optime, climatizare centralizata, acces parcare sau mijloace de transport etc.)

Foarte important: verifica in ce masura datele de incepere anuntate pentru cursurile deschise sunt respectate. Nu vrei sa-ti iei concediu pentru a participa la curs si, cu o zi inainte, sa fii anuntat ca se amana (uneori sine-die), pentru ca “nu s-a format grupa” “Cunoşti cel mai bine omul in intimitatea lui, unde ii pica masca sociala.” (anonim)

SFAT: CHIAR DACA NU AI NEVOIE DE PRE-EVALUAREA CURSANTILOR, DE INFRASTRUCTURA, DE TRANSPORT SAU DE MASA LA RESTAURANT PENTRU ANGAJATI, INTREBA TOTUSI DE ELE!

Peste 50% dintre prestatorii de servicii de instruire NU ofera aceste facilitati, iar acesta trebuie sa fie un (prim) semnal de alarma ca nu te afli in fata unui profesionist, fapt care ar trebui sa te orienteze catre un alt furnizor. Nu fa compromisuri daca nu esti pe deplin edificat, mai ales cand la mijloc sunt banii, timpul, dar mai ales pregatirea ta profesionala.

Capitolul 6: Cum (sa) inveti Excel ?

  • Participand la cursul in clasa, conform nivelului tau de cunostinte
  • Primind de la trainerul autorizat abilitatile esentiale
  • Urmarind raportul de progres, care iti reflecta evolutia
  • Studiind pe portalul de e-learning interactiv
  • Prin follow-up si couching, dupa terminarea cursului in clasa
  • Primind suport tehnic pe forumul comunitatii
  • Sustinand cu succes examenul aferent certificarii vizate.


Recomandarea Dr.Excel:
Solutia de instruire “Ultra all inclusive Excel training”, care reprezinta o oferta de tip “all in one”, mai exact un pachet complet, cuprinzand urmatoarele servicii, fara insa a se limita la acestea:

  • Vizita la sediul companiei client, in scopul identificarii nevoilor reale de instruire ale acesteia.
  • Testarea si evaluarea cursantilor pre-instruire, pentru o incadrare cat mai riguroasa in grupe adecvate nivelului lor de cunostinte si abilitati.
  • Personalizarea agendelor de curs, astfel incat acestea sa fie conforme cu nevoile de instruire urmarite,  respectiv cu nivelul real la care se afla participantii.
  • Disponibilitatea de a lucra la clasa direct pe tipurile de fisiere Excel, folosite de cursanti in activitatea lor de zi cu zi de la birou (combinarea instruirii customizate cu consultanta).
  • Masa la Restaurant, daca cursul este sustinut la sediul centrului de instruire.
  • Disponibilitatea organizarii cursurilor in locatia propusa de compania client, oriunde in tara.
  • Deplasarea laboratorului mobil, cu toata infrastructura aferenta (laptop-uri cu software preinstalat, videoproiector etc) in orice locatie din tara indicata de client.
  • Feedback la cald, imediat dupa terminarea cursului si elaborarea raportului trainerului, continand statusul initial, vs cel final pentru fiecare cursant si recomandarile necesare pentru urmatoarele etape de perfectionare.
  • Emiterea certificatelor pentru fiecare participant, care atesta absolvirea cu succes a cursului Excel.
  • Crearea conturilor de access ale absolventilor pe platforma de e-learning interactiv, pentru cel putin 12 luni.
  • Generarea de rapoarte cu statisticile de folosire a portalului de catre fiecare cursant in parte (la solicitarea HR-ului).
  • Activarea examenelor online pentru persoanele interesate de obtinerea certificatului aferent, care atesta parcurgerea intregului material de curs online (la solicitarea fiecarui absolvent).
  • Feedback la rece, dupa parcurgerea lectiilor de pe portal, respectiv dupa sustinerea testarii online (la solicitarea HR-ului) .
  • Sedinte de follow-up, in vederea aprofundarii unor teme din agenda cursului, propuse de absolventi, sau consultanta pentru aplicarea in activitatea de birou a cunostintelor si abilitatilor dobandite in urma instruirii Excel.
  • Support non-stop pe perioada nelimitata, acordat online de catre trainer, tuturor celor care au intrebari punctuale pe teme de Excel.


Modelul unic “Ultra all inclusive Excel training” garanteaza urmatoarele beneficii:

  • Instruirea intr-o clasa omogena, conforma cu nivelul tau real de cunostinte si abilitati
  • Insusirea abilitatilor esentiale, conform agendei customizate agreate inainte de deschiderea cursului
  • Raport obiectiv de progres, efectuat de trainer, care reflecta evolutia ta pe parcursul instruirii
  • Aprofundarea si consolidarea abilitatilor dobandite, prin studiul pe portalul de e-learning interactiv.
  • Statusul progresului, in urma continuarii studiului online, prin statistici individuale extrase din portal
  • (Re) evaluarea la rece, dupa aproximativ 3 luni de la terminarea cursului in clasa.
  • Participarea la sedinte de coaching, pentru motivarea continuarii procesului de instruire.
  • Obtinerea de suport tehnic gratuit, acordat online de trainerul-consultant.
  • Certificarea dorita: interna, care atesta absolvirea cu succes a cursului (emitent centrul de training), online, care atesta sustinerea cu succes a examenelor online (emitent DrExcel), nationala, “Operator introducere, validare si prelucrare date – cod COR 411301”, in urma testului sustinut in fata comisiei de examinare  (emitent Agentia Nationala pentru Calificari ANC) , europeana, in urma sustinerii examenelor aferente (emitent ECDL) sau internationala, in urma sustinerii examenului Microsoft Office Specialist – Excel Core/Expert/Master (emitent Certiport USA).

Capitolul 7: Unde gasesti resurse GRATUITE EXCEL?


“Fii recunoscator şi smerit cand primeşti ceva in mod gratuit; cineva inaintea ta a platit pentru asta! (Michelle Rosenberg)

Este plin Internet-ul de resurse GRATUITE Excel, insa dintre toate se disting doua canale YouTube, ambele externe : ExcelIsFun si MrExcel

Daca vrei sa inveti Excel singur si cauti continut localizat, din pacate nu ai prea multe variante.

Recomandari :

ITLearning.ro – Sectiunea cursuri gratuite

DrExcel.ro – Sectiunea cursuri si articole gratuite

Cursuri-Excel.ro

OfficeSpecialist.ro

Capitolul 8: Unde gasesti cursuri e-learning interactive Excel?

Office-learning.ro, continand peste 7.000 lectii video interactive pentru toate aplicatiile si versiunile Microsoft Office, de la 2007, la 2019.

“Indiferent daca este Google sau Apple, ori un software gratuit, avem competitori fantastici şi asta ne tine in corzi” (Bill Gates)

Exista doua portaluri consacrate in web-ul international de invatat … orice, niciunul insa nu este dedicat exclusiv Excel:

Lynda.com – de curand preluat de catre LinkedIn (detinut la randul lui de Microsoft)

Udemy.com – mii de cursuri din orice domeniu de activitate

Suntem parte dintr-o experienta de invatare; suntem resurse pentru altii.” (anonim)

Pe Internetul romanesc se distinge Office-learning.ro, pe piata de e-learning de peste 10 ani, continand peste 7.000 lectii video interactive pentru toate programele si versiunile Microsoft Office.

Iata cateva informatii relevante despre portalul Office-learning.ro:

  • Continutul unic, atat prin amploare, dar mai ales prin actualitatea informatiei, cuprinzand lectii audio-video si scrise pentru Excel, Word, Access, Powerpoint, Outlook, Project, Windows, AutoCAD etc.
  • Interactivitatea tip “Learning by doing”, generata prin laboratoarele virtuale, in format “step by step”, selectate de trainerii nostri ca fiind cele reprezentative.
  • Limba in care sunt disponibile este Romana
  • Echipa de elita, autoarea resurselor, formata din traineri certificati international, condusa de Bogdan Tarla – Liderul Comunitatii Microsoft Office din Romania.
  • Raportul imbatabil beneficii / cost. Pretul cursurilor online este de peste 20 ori mai mic decat cel al celor in clasa, cu instructor.
  • Money back guarantee: Cumperi, testezi si, daca nu esti multumit, primesti banii inapoi (ai 24 de ore de la momentul activarii accesului pentru a solicita anularea comenzii).

Capitolul 9: Unde gasesti raspunsuri la intrebari legate de Excel?

Cea mai puternica comunitate gratuita din lume, ce acorda Support online numai in limba engleza este: MrExcel.com

Singura comunitate gratuita din Romania, ce acorda suport online in limba romana este: DrExcel.ro

Vei fi incantat de amploarea mesajelor (peste 70.000 de intrebari cu raspunsurile aferente), de numarul si diversitatea subiectelor abordate (peste 10.000, pe cele mai fierbinti si totodata cool topicuri), dar mai ales de numarul de membri activi (aproape 10.000, din toate categoriile de utilizatori, mediu, avansat si expert) care, ca si tine, au intrat in aceasta comunitate pentru a pune cel putin o intrebare, au ramas pentru ca au primit raspunsul dorit, dar mai ales pentru a invata permanent de la moderatorii forumului sau chiar pentru a oferi la randul lor raspunsuri, impartasind experienta lor din viata reala si simtindu-se ca intr-o familie.

Capitolul 10: Cine iti ofera consultanta pentru aplicatii la cheie in Excel?

Discutiile despre probleme creeaza probleme. Discutiile despre solutii creeaza solutii.” (Steve de Shazer)

Echipa Excel ofera consultanta pentru realizarea de aplicatii VBA (Visual Basic for Applications), Macro conversion, Data Analysis in Excel, Access, PowerPoint, Outlook, precum si aplicatii custom (Office Automation, Office Addins/Addons) etc.

Motto-ul echipei DrExcel : “Cate probleme, atatea solutii.” (proverb indian)

Echipa de experti-consultanti Dr.Excel va sta la dispozitie pentru a dezvolta aplicatii care lucreaza cu Microsoft Visual Basic si nu numai. Se pot dezvolta aplicatii de o complexitate si dimensiune conforme cu obiectivele specifice ale companiei dvs.

Capitolul 11: Unde si cum te poti certifica Excel?

  • Certificarea MOS este a treia cea mai ceruta competenta pentru angajare, dupa “comunicarea orala si scrisa”, care ocupa primul loc si “project management”, care ocupa locul al doilea.
  • Iesi din rand si fa-te remarcat !

Becoming a Specialist is good!

Becoming an Expert is better!

Becoming a Master is best!

Programul de certificare Microsoft Office Specialist ofera testarea competentelor si cunostintelor de top din industrie, prin noile examene online, bazate pe exercitii practice din lumea reala, pentru a evalua expertiza in Microsoft Office.

Acest lucru garanteaza ca fiecare utilizator certificat a demonstrat abilitatea de a stapani functiile si functionalitatile complete ale aplicatiilor Microsoft Office, transformandu-le in viitoare oportunitati pe piata de munca.

Certificarea Microsoft Office Specialist ofera studentilor si candidatilor de pe piata fortei de munca abilitatile de a-si construi propria cariera, de a-si realiza obiectivele si de a-si atinge potentialul. Consulta statisticile, care confirma faptul ca aceste certificari ofera instrumentele necesare pentru a te pregati pentru o cariera de succes.

Tinteste si obtine cele mai inalte niveluri de certificare !

Exista trei niveluri de certificare: Specialist, Expert si Master. Fiecare nivel de certificare te propulseaza pe calea realizarii profesionale, conform cerintelor pietei, succesul fiind garantat pentru cei care poseda cel mai inalt nivel.

 

MICROSOFT OFFICE SPECIALIST
Certificare ca specialist dupa sustinerea cu succes a examenului CORE LEVEL, in una dintre aplicatiile Microsoft Office:Word, Excel, Access, PowerPoint sau Outlook.

MICROSOFT OFFICE EXPERT
Certificare superioara pentru doua dintre cele mai solicitate aplicatii MS Office pe piata fortei de munca: Word si Excel.

MICROSOFT OFFICE MASTER
Cel mai inalt nivel de certificare, prin sustinerea cu succes a examenelor: PowerPoint, Access sau Outlook + cele doua examene Expert de Word si Excel.

Cum obtii certificarea “MOS Master” ?
MOS Master reprezinta cel mai inalt nivel de certificare MOS, plasandu-te in elita expertilor in domeniu, care demonstreaza:

  • Expertiza ridicata
  • Recunoastere in intreaga lume
  • Cel mai bun dintre cei mai buni

Ai nevoie de sustinerea cu success a 4 examene, pentru a obtine certificarea MOS 2016 Master:

  1. MOS 2016 Expert Word – Obligatoriu
  2. MOS 2016 Expert Excel – Obligatoriu
  3. MOS 2016 PowerPoint – Obligatoriu
  4. MOS 2016 Access sau MOS 2016 Outlook , la alegere

N.B. Examenele de expert au fost anterior doua examene separate; acum sunt unul.

  • MOS 2016 Expert Word: doar 1 examen
  • MOS 2016 Excel Expert: doar 1 examen

Alege un centru de testare “Certiport”, care ofera toata gama de examene MOS.

Iti recomand sa-i contactezi direct (e-mail sau telefonic), pentru a primi toate informatiile despre examene si preturi, precum si pentru a stabili data si ora examenului de certificare ales.

Regulile de sustinere a unui examen intr-un centru de testare “Certiport”:

  • La sosirea in centrul de testare, candidatul trebuie sa prezinte un document personal de identitate cu fotografie şi semnatura;
  • Este interzis accesul in sala de testare cu dispozitive de inregistrare (hartie/pix, aparate foto), PDA-uri, calculatoare sau cu dispozitive de comunicare;
  • Este interzisa comunicarea cu alti candidati, atat in sala de testare, cat si in orice alta zona din centrul de testare, pe durata pauzei autorizate din timpul testarii;
  • Inainte de inceperea examenului, candidatul trebuie sa citeasca şi sa accepte termenii si conditiile de confidentialitate;
  • Este interzisa scoaterea de informatii tehnice din sala de testare şi reproducerea continutul testului in afara acesteia;
  • Daca s-a constatat incalcarea regulilor centrului testare, candidatul poate pierde certificarile existente şi dreptul de a mai sustine certificari ulterioare.

Capitolul 12: Ce inveti din cursurile noastre Excel in clasa sau din cele online?

1. Primi pasi in Excel (operatii de baza in Excel)

Bun venit in universul Microsoft Excel!

Deschidem cu o prezentare a comenzilor, operatiilor si instrumentelor de baza in Excel, pe care orice utilizator trebuie sa le cunoasca. Acest prim capitol poate fi considerat ABC(darul) Excel.

2. Personalizarea spatiului de lucru Excel

Interfata Excel este conceputa intr-o maniera moderna, prietenoasa si, mai ales, ergonomica. Poti utiliza comenzile structurate pe grupuri cu denumiri relevante, acestea fiind plasate, la randul lor, in tab-uri ale Ribbon-ului. Poti, de asemenea, sa iti creezi propriile tab-uri si grupuri, in care vei adauga comenzile dorite, pentru a le avea mai la indemana.

3. Tipuri de fisiere utilizate de Excel

Excel lucreaza implicit cu fisiere de tip .xlsx, dar sunt cazuri in care trebuie sa salvati un registru de calcul in alte formate, cum ar fi cel binar (.xlsb), registru de calcul cu macro-uri (.xlsm), fisier de tip sablon (.xltx), fisier de tip text (.csv) sau sa exportati datele in format PDF.

4. Foile de calcul

O foaie de calcul este o colectie de celule in care pastram si manipulam datele. Fiecare fisier Excel, cunoscut in termeni tehnici ca registru de calcul, poate contine mai multe foi de calcul. Numarul maxim de foi de calcul este dat de memoria calculatorului.

5. Cautarea, inlocuirea si selectarea datelor (Find & Select)

De multe ori, lucrand cu registre de calcul cu multe informatii, este util sa cunosti si sa utilizezi functiile de cautare si inlocuire de date. Poti sa faci, de asemenea, selectii de date intr-o multitudine de feluri, dupa criterii sau tipuri de informatii cunoscute.

6. Inserarea obiectelor in foile de calcul (Insert)

O gama larga de informatii poate fi stocata si la nivelul obiectelor inserate in foile de calcul. Spre exemplu, tab-ul Insert permite inserarea de poze (salvate local sau pe internet), forme care pot contine informatii de tip text si care pot forma diagrame de procese sau organigrame. Poti ajunge si in situatia de a face desene in Excel utilizand si transformand formele (Shapes) disponibile. Poti insera ecuatii matematice si simboluri, grafice si instrumente avansate de filtrare (Slicers, Timeline) sau mini-grafice la nivel de celula (Sparklines)

7. Formatarea celulelor

Formatarea celulelor reprezinta modul in care datele din celule sunt afisate. Formatarea nu este decat o iluzie optica, aceasta schimband afisarea implicita a datelor impusa de setarile regionale ale PC-ului. Formatarea celulelor nu poate transforma un numar in text sau viceversa.

8. Primii pasi in utilizarea Functiilor si Formulelor

Cand spui Excel, spui Functii si Formule, care pot fi plastic numite sangele din venele Excel. Excel ofera utilizatorului o adevarata biblioteca, continand peste 450 de functii cu aplicabilitate generala sau de nisa.

9. Sortarea datelor

Sortarea datelor inseamna aranjarea lor pe coloane sau randuri, intr-un anume fel. De exemplu sortarea numerelor in ordine Crescatoare sau Descrescatoare. Regula de aur a sortarii este aceea ca datele trebuie sa corespunda intotdeauna unele cu celelalte.

10. Filtrarea datelor

Filtrarea este o modalitate de manipulare a datelor care permite utilizatorului sa vada doar o parte din intreg tabelul. Sortarea si filtrarea datelor sunt printre cele mai folosite operatiuni de analiza a datelor in Excel. In Excel exista 3 tipuri de filtre: AutoFilter, Custom Filter si Advanced Filter. La cursul de incepatori vom prezenta cea mai simpla metota de filtrare – AutoFilter urmata de o scurta introducere in Custom Filter.

11. Grafice

O poza face cat o mie de cuvinte! Acest lucru e adevarat si in Excel. Graficele reprezinta cea mai buna (de fapt, poate singura) metoda de a reprezenta vizual datele dintr-un raport sau tabel. La o eventuala prezentare in PowerPoint, un grafic capteaza atentia audientei mult mai mult decat un tabel cu multe cifre.

12. Printare

Ce simplu ar fi daca printarea in Excel s-ar face la fel de usor ca in Word! Nu este insa ceva de speriat…

Veti cunoaste pasii de urmat, pentru a incadra corect documentul in pagina si a stabili zona de imprimare.

13. Comenzi vizualizare a datelor

Atunci cand lucram cu tabele care se intind pe multe coloane si randuri, exista cateva comenzi specifice care ne permit sa vizualizam mai usor datele. Putem ingheta randuri si/sau coloane in functie de cum avem nevoie sa derulam pagina. Cum se ingheata capul de tabel? reprezinta una dintre intrebarile des adresate la cursul de nivel incepator.

14. Sortare avansata

Stim deja inca de la cursul de nivel Incepator, ca sortarea datelor in Excel reprezinta ordonarea acestora intr-un anumit mod. Acum insa, vom vedea cum putem face sortari mai complexe, de exemplu sortarea datelor in functie de o lista personalizata creata de utilizator, sortare pe randuri (mai putin ortodoxa decat cea pe coloane) si altele.

15. Filtrare avansata

Ce faci atunci cand apar situatii in care nu mai poti folosi metodele traditionale, AutoFilter si respectiv Custom Filter, pentru filtrarea datelor din cauza prea multor criterii complexe de filtrare? Advanced Filter nu cunoaste limite in ceea ce priveste numarul si complexitatea criteriilor de filtrare!

16. Formatare conditionata

Atunci cand avem nevoie sa scoatem in evidenta anumite valori, de obicei aplicam manual o formatare celulelor respective (fie Font Color sau Cell Color). Daca insa datele din tabel se schimba, suntem obligati sa formatam din nou manual datele ce trebuie evidentiate. Formatarea conditionata, cunoscuta si sub denumirea de Formatare automata permite stabilirea unei reguli de formatare bazata pe o conditie logica. Daca acea conditie logica este adevarata, atunci celulele in cauza vor fi formatate.

17. Validarea datelor

Avand in vedere ca Excel este un program foarte permisiv, putem introduce orice fel de date in celule. Ce se intampla insa atunci cand introducem date invalide, fara sa ne dam seama? Daca aplicam o regula de validare pe un set de date, in functie de o conditie logica simpla, Excel nu ne va permite pe viitor sa introducem date neconforme cu regula impusa.

18. Functii si Formule – principii de baza

Te poti considera utilizator avansat in Excel, doar daca cunosti cel putin functiile cele mai populare si stii cum sa le aplici. Daca la cursul de incepator am pasit cu emotie in biblioteca imensa cu cele peste 450 de functii, acum este timpul sa luam taurul de coarne. Functiile din cadrul acestui modul sunt printre cele mai cerute, utilizate si temute functii, cu o larga aplicabilitate in orice domeniu din viata reala.

19. Functii de prelucrare a datelor calendaristice (Date & Time)

Avand in vedere ca mai toate activitatile din viata de zi-cu-zi sunt dependente de calendar si sunt plasate foarte precis in timp, este foarte important sa intelegem modul de abordare a informatiilor de tip Date & Time, modul de gestionare a datelor calendaristice si calculele care se pot efectua pe baza acestui tip specific de date.

20. Functii de prelucrare a informatiilor de tip text

Textele sunt, poate, cele mai des intalnite informatii, atat in viata reala cat si in lumea virtuala. Acestor informatii li se pot aplica o serie de transformari, in scopul corectarii greselilor de scriere sau preluare (import-export) din alte surse. Poti extrage, de asemenea, siruri de caractere plasate in orice zona a unui text. Poti lega texte intre ele pentru a reconstitui informatii complexe.

21. Functii de cautare si regasire de date (Lookup & Reference)

Organizarea corecta a informatiilor este foarte importanta pentru gestionarea lor ulterioara. De aceea, este foarte utila definirea unei structuri relevante si asezarea datelor, in conformitate cu aceste criterii, pe tipuri specifice de informatii. Excel vine in sprijinul utilizatorilor cu functii capabile sa extraga informatii din alte foi de calcul sau registre de calcul, pentru a le folosi in foaia curenta.

22. Functii logice (Logical)

Conditionarile si restrictiile fac parte integranta din viata noastra. In gestionarea corecta a informatiilor este obligatoriu sa evidentiezi si sa tii cont de aceste conditii, luand astfel decizii corecte, in functie de rezultatul evaluatii testelor logice.

23. Functii agregate conditionale

Conditiile si restrictiile pot aparea si in cazul calculelor (sume, medii si numarari). Astfel, poti folosi setul de functii agregate conditionale care permit realizarea calculelor, tinand cont de anumite criterii.

24. Functii matematice si trigonometrice (Math & Trig)

Excel pune la dispozitie o serie intreaga de functii care realizeaza operatiile matematice si trigonometrice de baza. Poti aduna, numara sau calcula media aritmetica sau ponderata a unui set de valori, poti calcula cel mai mic multiplu comun sau cel mai mare divizor comun (care dadeau dureri de cap in anii de scoala) sau poti utiliza functiile trigonometrice (SIN, COS, …)

25. Functii financiare (Financial)

Excel ofera o gama larga de functii specifice domeniului financiar-contabil, menite sa realizeze calcule si centralizari specifice, incepand cu calculul ratelor pentru imprumuturi bancare, calculul amortizarii mijloacelor fixe si terminand cu balante contabile si calcul de venituri si profituri.

26. Functii statistice (Statistical)

Gestionarea unui volum foarte mare de date de acelasi fel este posibila cu ajutorul paletei de functii statistice. Poti realiza calcule complexe de distributie a valorilor, poti evidentia tendinta de evolutie a unui set de date, poti crea modele de previziune pentru anumite perioade de timp si poti genera intervale de confidenta pentru informatiile culese.

27. Lucrul cu seturi de date denumite (Named Ranges)

In Excel este util sa cream si sa utilizam nume pentru diverse seturi de informatii pentru a le putea identifica si utiliza usor.In acest scop, poti sa creezi seturi de date denumite, utilizand apoi in formule numele atribuit unui set de celule in locul adreselor acestora.

28. Verificarea formulelor (Formula Auditing)

Fie ca doresti sa evidentiezi modul de calcul al unei formule sau zona care genereaza o eroare, Excel iti pune la dispozitie setul de comenzi de verificare si depanare a formulelor, denumit sugestiv Formula Auditing.

29. Tabele inteligente (Tables)

Spre deosebire de un set obisnuit de celule (Range), utilizarea structurilor tabelare (Tables) te ajuta sa gestionezi corect informatiile, sa completezi automat o coloana cu formule, sa totalizezi mai rapid datele din coloane, sa completezi date in mod asistat.

30. Tabele Pivot

Instrumentul forte al Excel-ului, despre care toata lumea vorbeste. Toti utilizatorii Excel viseaza sa stapaneasca cat mai bine conceptele si functionalitatile acestui instrument revolutionar in ceea ce priveste crearea de rapoarte smart pentru analiza datelor. De ce este tabelul Pivot considerat unul dintre cele mai puternice instrumente din Excel? Pentru ca poti crea un raport inteligent de analiza a datelor in mai putin de… un minut. Sa nu mai vorbim de nenumaratele setari si moduri de a manipula respectivele date, astfel incat sa ajungem la forma finala perfecta.

31. Subtotaluri

Excel dispune de un instrument care genereaza subtotaluri pe o anumita categorie de date din tabel. Nu este deloc greu de utilizat, insa necesita sortarea datelor pe acea coloana, in functie de care va genera subtotaluri. Majoritatea utilizatorilor aleg insa sa foloseasca tabelele Pivot, datorita faptului ca acestea sunt mai usor de folosit si ofera mai multa libertate.

32. Consolidari

Acest instrument permite agregarea prin diferite functii matematice sau statistice a datelor din mai multe tabele, aflate in acelasi fisier pe foi de lucru diferite, sau in alte fisiere Excel. Rezultatul final al unei consolidari poate fi numit raport sau centralizator.

33. Protejarea datelor

La fel cum restrictionam accesul la PC prin setarea unei parole de acces, tot atat de important este sa protejam si datele din fisierul Excel. Excel ofera posibilitatea utilizatorului de a seta protectie la nivel de celula, foaie de calcul, structura a registrului de calcul si encriptare cu parola.

34. Urmarirea si acceptarea modificarilor (Track Changes)

Sunt situatii in care dorim sa evidentiem modificarile pe care un alt utilizator le face in registrele de calcul si sa luam decizii de acceptare sau respingere a acestor modificari. In acest scop, vom utiliza comenzile de urmarire a modificarilor (Track Changes).

35. Sortari complexe + Tips & tricks

Sortarea permite reasezarea datelor, in asa fel incat acestea sa poata fi regasite mai usor pe baza pozitiei. Aceste sortari se pot face cu un simplu click, sau se pot utiliza o multime de criterii de sortare: pe baza valorii din celula, pe baza culorii textului sau a culoarii de umplere, dar si directia poate fi un element important.

36. Filtre avansate + Tips & tricks

Cu ajutorul filtrarii se poate restrange setul de date cu care vom lucra mai departe. Chiar si pentru filtrarea simpla exista o multime de posibilitati de filtrare specifice tipurilor de date calendaristice sau text, dar cand se trece la filtrarea avansata, posibilitatile pot deveni nelimitate.

37. Validarea datelor + Tips & tricks

Atunci cand introducerea datelor in Excel trebuie sa respecte anumite conditii, acestea pot fi impuse utilizatorilor folosind instrumentul Data Validation. Pe langa setul de conditii simple pe care Excelul il pune la dispozitie, se pot crea conditii complexe pe baza formulelor si chiar conditii in cascada.

38. Formatarea conditionata pe baza de formule + Tips & tricks

Pentru a scoate in evidenta anumite informatii, cel mai util instrument este cel de forrmatare conditionata (Conditional Formatting). Excel vine cu un set predefinit de conditii ce pot fi ajustate usor, dar conditiile pot deveni extrem de complexe, cu ajutorul formulelor.

39. Subtotaluri avansate + Tips & tricks

Desi pentru agregarea informatiilor instrumentul cel mai potrivit ar fi Tabelul Pivot, sunt situatii in care instrumentul Subtotal este mai versatil. Dintre cele mai importante avantaje ale acestuia, mentionam gestionarea intr-un singur loc a tuturor informatiilor din tabel si inserarea automata a intreruperilor de pagina daca se doreste si imprimarea acestora.

40. Consolidari de date 3D

Pe langa instrumentul de consolidare a datelor (Consolidate), ce permite agregarea informatiilor din mai multe fisiere (sau foi din cadrul aceluiasi fisier), puteti folosi si o metoda de consolidare 3D ce trebuie sa tina cont de cateva reguli importante, dar puteti consolida in mod automat zeci (sau chiar sute) de tabele.

41. Functii Avansate

Excel pune la dispozitie o multime de functii, dar unele dintre ele au anumite limitari (cum ar fi VLOOKUP), iar in acest modul putem gasi metode alternative (ex. INDEX & MATCH), mult mai flexibile. Chiar si functiile de agregare conditionata (SUMIFS, COUNTIFS) au alternative mai puternice (DSUM, DCOUNT).

42. Functii de tip Database

Ai vazut cum poti sa evidentiezi seturi de conditii ce trebuie realizate simultan sau nu, dar sunt situatii in care aceste seturi de conditii trebuie combinate in regim de AND sau OR. De astfel de evaluari complexe se ocupa functiile de tip Database, pentru a aduna, numara sau media valori in regim conditional.

43. Array Formulas

Pe langa multitudinea de functii disponibile in Excel, functiile de tip vector fac parte dintr-o categorie mai speciala ce permit operatiuni mai speciale. Pana la aparitia functiei MAXIF in Excel 2019, un rezultat similar se putea obtine prin combinarea functiilor MAX si IF, dar ca formula de tip array.

44. Instrumentele de Analiza circumstantiala

Pentru a lua decizii corecte, aveti nevoie de informatii corecte, iar aceasta categorie de instrumente va poate ajuta in diverse moduri – fie sa gasiti mai repede un rezultat tinta (Goal Seek), fie sa salvati in aceeasi celula mai multe valori, pentru ca mai apoi sa puteti face comparatii (Scenario Manager).

45. Rezolvarea problemelor complexe (Solver)

Poti rezolva probleme complexe care presupun existenta mai multor variabile, a unui set de constrangeri care trebuie luat in calcul si evidentierea mai multori seturi de rezultate posibile. In acest scop, poti folosi programul de completare denumit Solver.

46. Generarea si analiza previziunilor (Forecast Sheet)

Uneori, este necesara evidentierea tendintei de evolutie a unui fenomen pentru care s-au adunat suficient de multe date.Prelucrand aceste date, se pot crea rapid previziuni pe anumite perioade de timp, utilizand comanda Forecast Sheet.

47. Tabele Pivot, Grafice Pivot Chart

Tabelul Pivot este cel mai puternic instrument de raportare disponibil in Excel, pentru ca va permite sa puteti rasuci datele pana cand veti obtine formatul dorit in raportul dvs. Este un instrument flexibil si foarte usor de folosit, daca intelegeti conceptele sale de baza.

48. Super instrumentul PowerPivot

Daca Tabelul Pivot nu va satisface toate cerintele, desi spuneam ca este cel mai puternic instrument de raportare, Excel va pune la dispozitie un instrument si mai puternic, cu si mai multe formule, pentru utilizatorii experimentati (power users). PowerPivot este un instrument care foloseste puterea legaturilor dintre tabele, similar bazelor de date relationale.

49. Utilizarea unui model de date Excel

Un model de date Excel, care include add-in-ul PowerPivot iti permite sa integrezi date din tabele multiple, in asa fel incat se poate crea o sursa de date relationala in interiorul fisierului Excel.

50. Categorii de surse de date ce se pot aduce in Excel

“Get & Transform este noul nume pentru PowerQuery, cunoscut pana la Excel 2016 ca add-in. Acesta este noul mod de a importa date, de a transforma datele, pentru a se potrivi nevoilor tale si pentru a le adauga in modelul de date Excel.

51. Creare de legaturi intre tabele

Legatura dintre tabele arata cum un tabel relationeaza cu altul. Daca, de exemplu, ai o tabela ce contine vanzarile si alta ce contine datele clientilor, este necesara o coloana de corespondenta (un camp) in fiecare tabela ce va face legatura dintre acestea.

52. Tipuri de chei de legatura

Atunci cand incepi sa lucrezi cu volume mari de date, este important sa te asiguri ca nu exista duplicate, iar aici te va ajuta cheia primara. De asemenea este important sa te asiguri ca exista o legatura unica intre tabele, iar aici te va ajuta cheia straina.

53. Expresii de analiza a datelor (Data Analysis Expressions=DAX)

Puterea modelului de date Excel este maxima atunci cand incepi sa utilizezi DAX pentru a manipula datele.Formulele DAX sunt similare celor din Excel, dar sunt dezvoltate pentru a manipula date intr-un mod flexibil.

54. Categorii de functii DAX

Expresiile de analiza a datelor ofera functii, operatori si constante ce pot fi combinate pentru a crea formule, expresii sau pentru a genera noi valori in modelul de date Excel. Sunt similare ca format cu formulele Excel standard, diferenta consta in faptul ca formulele Excel utilizeaza referinte de tip celula, pe cand DAX actioneaza la nivel de coloana.

55. Modelarea si transformarea datelor

Excel stocheaza informatiile dintr-o coloana ca fiind un tip specific de date, cum ar fi text, numar sau data calendaristica. Cu toate acestea, poti aplica o formatare in asa fel incat datele sa fie prezentate intr-un mod care sa fie relevant.

56. Transformari obisnuite in editorul de interogari

Editorul de interogari permite o multitudine de feluri in care poti transforma datele. Aceasta transformare permite modificarea datelor, in asa fel incat sa se potriveasca mai bine nevoilor tale.

57. Transformari pentru coloane de tip Text

Sunt mai multe modalitati de manipulare a datelor disponibile in editorul de interogari, decat simpla alegere a coloanelor sau filtrarea randurilor. Tabul Transform din ribon include o larga paleta de optiuni, o parte dintre ele fiind dedicate prelucrarii textelor.

58. Transformari rapide la nivel de rand

Exista situatii in care nu poti avea acces la datele brute sau intr-un format convenabil. De exemplu, sursa de date poate fi chiar un raport Excel complex formatat, cu titluri, randuri goale, totaluri sau subtotaluri. Drept urmare, trebuie sa formatezi datele in asa fel incat sa poata fi folosite ca baza pentru un tabel pivot, sau ca model de date.

59. Moduri de utilizare Power BI

Excel este instrumentul traditional pentru analiza datelor de companie si afisarea trendurilor pe un calculator.Power BI extinde acest concept prin furnizarea unui serviciu bazat pe cloud, pe care il poti utiliza pentru a analiza si afisa rapoarte si tablouri de bord (dashboards).

Deoarece acest serviciu se bazeaza pe cloud, este usor sa creati un tablou de bord sau un raport si sa-l puneti la dispozitia factorilor de decizie, oriunde s-ar afla acestia, cu conditia sa aibe o conexiune la internet.

60. Cum sa conectezi Power BI la surse de date Excel

Este simplu sa folosesti site-ul Power BI pentru a crea rapoarte interactive ce afiseaza si centralizeaza date complexe. Puteti folosi fisiere Excel ca sursa de date pentru acele rapoarte, daca datele sunt in tabele sau in modelul de date Excel.

61. Crearea de grafice in Power BI

Modurile de vizualizare comune permit afisarea datelor intr-un mod interactiv, grafice de diverse tipuri, harti, tabele si filtre. Gama larga de vizualizari integrate face din Power BI un instrument extrem de versatil. Puteti crea, de asemenea, vizualizari personalizate pentru cerintele dvs. unice.

62. Crearea de rapoarte si dashboarduri

Este recomandat sa faceti rapoartele cat mai simple posibil, asigurandu-va ca indepliniti cerintele utilizatorilor dvs. Prin urmare, un raport de o singura pagina este ideal, daca cerintele sunt simple. In cele mai multe cazuri cerintele sunt complexe si veti avea nevoie de mai mult spatiu.

63. Inregistrarea unui macro

Iata primii pasi in universul automatizarii lucrarilor in Excel… Vei invata cum se poate inregistra aproape orice actiune, pe care pana acum ai executat-o manual in foile de calcul, iar Excel, robotel ascultator, isi va lua notite cu multa sarguinta, pentru a le transpune mai apoi automat in instructiuni executabile VBA. Vei testa impreuna cu el tot ceea ce a notat si il vei pune sa lucreze de-acum inainte pentru tine.

64. Utilizarea macro-urilor

Este momentul sa utilizezi ceea ce a scris Excel-ul in macro-ul inregistrat! Trebuie sa te asiguri in primul rand ca a facut o treaba buna, de aceea urmeaza o etapa de teste si, probabil, ceva modificari la nivel de cod. Vei vedea ca nu este asa de complicat. Poate deveni complex, mai degraba. Daca ajungi la concluzia ca ceva e prea complicat in Excel, ai pierdut din start batalia cu acesta!

65. Editarea macro-urilor

Daca ai ajuns in acest punct, te poti considera programator, dar trebuie sa inveti sa-ti faci viata usoara in VBA. Spuneam ca Excel este un robotel deosebit de tipicar, care isi ia notite amanuntite si scrie, de regula, mai multe instructiuni decat ai avea nevoie. Pe cele utile trebuie sa le pastrezi, dar pe cele in plus vei dori sa le indepartezi din program. Ai mare grija insa, sa nu-i afectezi functionaliattea. Evident, programul trebuie testat si (re)organizat, astfel incat sa-l faci cat mai usor de urmarit si utilizat, cu parola sau fara, eventual semnat digital, daca este necesar.

66. Crearea macro-urilor complexe

Dupa ce ai facut primii pasi in crearea unui Macro, poti trece la aplicatii de anvergura, care, printr-un simplu click, sa-ti faca, daca nu toata treaba, cel putin partea cea mai grea din ea, folosind macro-uri din ce in ce mai complexe. Ai grija, totusi, sa opresti inregistrarea la timp…

67. Visual Basic Editor

Fiind de-acum un utilizator experimentat Excel, detii multiple si avansate cunostinte si abilitati despre registre si foi de calcul, formule, grafice si alte specialitati.A sosit timpul sa-ti largesti orizontul de cunoastere, prin explorarea unui nou nivel al Excel-ului: Visual Basic Editor.

68. Tipuri de programe VBA

Familiarizat cu interfata Visual Basic Editor, vei continua cu studiul tipurilor de programe pe care le poti crea in VBA, fiecare avand utilitatea, proprietatile si modurile lui specifice de abordare.

69. Instructiuni VBA

Fiecare procedura VBA presupune existenta unui set de instructiuni, scrise intr-o anumita ordine logica, pe care Excel il va compila si il va executa neconditionat atunci cand ii vei cere acest lucru. De acceea, scrierea corecta a instructiunilor si stabilirea criteriilor si deciziilor ce vor fi evaluate si executate sunt activitati de o deosebita importanta.

70. Colectia registrelor de calcul in VBA (Workbooks)

Limbajul de programare VBA (Visual Basic for Applications) lucreaza cu un model structurat si ierarhizat de obiecte, organizate in colectii. Instructiunile VBA se vor referi invariabil la aceste obiecte pentru a le modifica anumite proprietati sau a intreprinde anumite actiuni asupra lor. Prin urmare, VBA este un limbaj de programare orientat pe obiecte (OOP – Object Orieted Program)

71. Colectiile de foi in VBA (Sheets, Worksheets, Charts)

Vei afla cum poti crea si gestiona, sub toate aspectele posibile, obiectele din colectia de foi intr-un registru de calcul cu functii, metode si proprietati specifice VBA.

72. Lucrul cu celule in VBA

Ne punem acum problema gestionarii setului de celule, fie prin completarea automata a datelor, fie prin realizarea de calcule sau transformari la acest nivel. Vei rezolva problema scrierii datelor si formulelor in celule, gasirii ultimului rand completat si deplasarii catre zonele de interes din foile de calcul.

73. Variabile

Scopul principal al unui program VBA este prelucrarea datelor. La rularea unui program VBA, datele sunt prelucrate in memoria calculatorului, pentru ca apoi sa fie stocate in registrele de calcul, pe disc. VBA utilizeaza in acest scop variabile, care nu sunt altceva decat unitati de memorie denumite. Atribuirea unui nume sugestiv variabilelor iti va da o mere flexibilitate in timpul realizarii programelor VBA.

74. Afisarea mesajelor in VBA (MsgBox)

Uneori, in timpul rularii unui program VBA, este necesar sa afisezi mesaje pentru a evidentia rezultatele obtinute sau pentru a capta raspunsul utilizatorului la anumite intrebari, raspuns care va fi precursorul luarii unor decizii importante mai departe. In acest scop, vei putea utiliza instructiunea MsgBox.

75. Preluarea informatiilor de la utilizator (InputBox)

In general, realizarea de calcule si transformari ale datelor presupune preluarea acestor informatii, fie direct din foile de calcul, fie prin introducerea acestora de catre utilizatorul programului VBA. Pentru preluarea datelor de la utilizator, in timpul executiei programului, poti folosi instructiunea InputBox, insa cu limitarile si dezavantajele ei.

76. Preluarea si validarea informatilor (Application.InputBox)

Limbajul de programare VBA vine cu o metoda mai elevata de preluare de date de la utilizator (Application.InputBox), instructiune mai complexa ce ofera si validarea automata a tipului de informatie.

77. Structuri repetitive

Automatizarea lucrului in Excel este un concept bine-venit si foarte util. Inregistrarea unui macro pentru a realiza aceasta automatizare nu este totdeauna suficienta. VBA pune la dispozitie o colectie de structuri menite sa realizeze actiuni repetitive prin scrierea si executarea unui numar redus de linii de cod. Astfel vei crea un program cu o structura mult simplificata si usor de inteles si depanat ulterior.

78. Structuri conditionala If … End If

Lumea reala a aplicatiilor Excel este bazata pe conditionari, in functie de care esti pus sa iei mereu decizii si sa actionezi in consecinta. Un program VBA poate, de asemenea, sa evalueze o conditie logica sau un cumul de astfel de conditii ce trebuie sa fie indeplinite simultan sau nu, si in functie de rezultatul obtinut din aceasta evaluare, sa execute anumite sectiuni diferite de cod. In acest scop, vei putea utiliza structurile conditionale.

79. Structura conditionala Select Case … End Select

Similar unui studiu de caz pentru un proces complex din practica, poti utiliza o functie VBA care cumuleaza toate cazurile intalnite in setul de date analizat si ia decizii in consecinta. Select Case este o alternativa a functiei conditionale IF in VBA.

80. Gestionarea erorilor in VBA

O veche zicala spune ca Intr-o lume perfecta, omul nici nu ar fi aparut. Universul VBA este departe de a fi unul perfect. Vor aparea si aici erori de tot felul, pentru care va trebui sa gasesti metode de solutionare, pentru a depana programul si a-l face functional.

81. Crearea functiilor (FUNCTION)

Pe baza celor aproape 500 de functii pe care le are definite Excel-ul, poti realiza o gama foarte variata de operatii, calcule si transformari ale datelor. Totdeauna vei avea provocari venite din diverse domenii de activitate, despre care Excel-ul (s-ar putea sa) nu stie nimic. Nicio problema! Poti crea in VBA functii specifice oricarui domeniu, cu parametrii si constante specifice, pentru a le pune apoi la treaba in Excel si a imbogati astfel setul de functii disponibile.Succes!

82. Exemple de functii definite de utilizator

Dupa ce ai studiat in detaliu principiile de baza pentru crearea functiilor in VBA, a venit timpul sa aplici aceste cunostinte pentru a elabora diverse functii uzuale, pe care Excel-ul nu le are predefinite. Exemplele pot acoperi o paleta larga de aplicatii de calcul din domeniul mecanic, electric, arhitectural, etc.

83. Crearea evenimentelor la nivelul registrului de calcul (Workbook Events)

Evenimentele (Events) sunt tot secvente de cod VBA pe care Excel le poate executa independent de vointa utilizatorului final, folosind anumite operatii realizate la nivel de registru de calcul sau foaie de calcul, pentru a declansa rularea automata a acestor secvente. La baza, evenimentele ar trebui sa fie secvente de program care sa realizeze activitati constructive, dar atentie!, daca programatorul doreste, se pot crea si activitati distructive, denumite, mai pe scurt Virusi, care sa stearga date sau sa altereze nedorit informatiile!

84. Crearea evenimentelor la nivelul foii de calcul (Worksheet Events)

Suntem pusi cateodata in situatia de a face modificari de structura si formatari de celule dupa ce introducem date in foile de calcul. Evenimentele pe care le putem crea in VBA, la nivelul unei foi de calcul vor automatiza aceste activitati, detectand momentul in care trebuie rulata o anumita sectiune de cod.

85. Crearea formularelor (USER FORMS)

Formularele (User Forms) vor reuni toate cunostintele acumulate in capitolele anterioare, pentru a crea interfete complexe, prietenoase, prin care Excel interactioneaza cu utilizatorul pentru a prelua date, a le transforma si a le introduce apoi in foile de calcul.

86. Gestionarea fisierelor si folderelor (FileSystemObjects)

Sistemul de gestionare a folder-elor si fisierelor (FileSystemObjects) vine in ajutorul programatorilor pentru a crea legatura necesara la nivelul structurii discului si a prelua diverse fisiere in scopul prelucrarii lor ulterioare sau, pur si simplu pentru listarea acestora.

87. Crearea matricelor (ARRAYS)

Utilizarea structurilor matriceale de informatii ridica la un nivel superior tehnica de gestionare colectiva a informatiilor prelucrate. Vei putea crea si gestiona seturi de informatii constituite in matrice uni sau multi dimensionale, statice sau dinamice, conferind astfel o larga flexibilitate programelor VBA.

88. Constante si enumerari

VBA iti permite sa utilizezi constante implementate direct in Excel, dar si sa creezi propriile constante si liste ale acestora, sub forma de enumeratii.

89. Crearea programelor de completare (Add-Ins)

Extinderea utilizarii Excel-ului in domenii specifice de activitate se poate face prin conceperea unor functii (Functions) noi, utilizabile apoi la nivel de foaie de calcul. Programele de completare (Add-Ins) vor contine aceste functii si vor face posibila utilizarea acestora in orice registru de calcul. Practic, poti crea, la nivelul unui program de completare, o intreaga aplicatie specifica unui anumit domeniu.

90. Crearea unei prezentari PowerPoint

Excel poate colabora direct, prin intermediul bibliotecilor de obiecte definite in VBA, cu alte programe din suita Microsoft Office, de exemplu PowerPoint. Poti exporta obiecte specifice Excel, cum ar fi tabele, grafice, centralizatoare catre PowerPoint, pentru a realiza o prezentare de impact.

91. Crearea si trimiterea e-mail-urilor

De cate ori nu ti-ai pus intrebarea daca Excel stie sa trimita e-mail-uri? Raspunsul la aceasta intrebare este un mare DA. Excel poate fi invatat sa trimita, catre Outlook sau catre alte programe de expediere a e-mail-urilor, orice set de informatii rezident in registrele de calcul.

92. Crearea si gestionarea graficelor (CHARTS)

La fel ca marea majoritate a activitatilor obisnuite din Excel, si realizarea graficelor, sub toate aspectele lor, poate fi automatizata prin crearea unei secvente de cod cu instructiuni specifice.

93. Crearea si gestionarea formelor si pozelor (Shapes & Pictures)

Printre obiectele pe care VBA le poate gestiona in Excel se numara, evident si imaginile (Pictures) sau formele (Shapes). Vei reusi, prin intermediul unui program VBA, sa inserezi in foile de calcul fotografii si forme in scopul realizarii de diagrame sau exemplificari pe baza de imagini.

94. Crearea si gestionarea tabelelor (ListObjects)

Poate ca experienta ta in Excel este imbogatita si cu obiectul de tip Table, un mod mult mai elevat de stocare si ordonare a informatiilor decat cel conferit de un Range obisnuit. A venit momentul sa creezi si sa gestionezi adevaratele tabele ale Excel-ului, prin intermediul unui program VBA. Spre surpriza ta, in VBA, tabelul nu poarta numele de Table ci se numeste ListObject. In rest, toate bune si la locul lor…

95. Crearea si gestionarea tabelelor pivot (Pivot Tables)

… Si iata si fantasticul Tabel Pivot, considerat cea mai mare revolutie in materie de centralizarea datelor in Excel, obiect care poate fi creat cu succes si in VBA. Vei putea sa iti centralizezi datele la fel de usor si in VBA, printr-o simpla apasare de buton.

96. Crearea si gestionarea textelor (String)

VBA ofera, de asemenea, si posbilitatea prelucrarii entitatilor de tip text (String), pentru a le aduce la forma si caracteristicile dorite de utilizator. Toate operatiile pe care le poti face manual in Excel pot fi transpuse si utilizate intr-o subrutina, fie ca este vorba de functii native Excel sau instructiuni specifice mediului de programare.

97. Universul statisticii

Statistica este un univers aparte, la fel ca si celelalte facilitati avansate ale Excel-ului (Power BI sau VBA). Vei invata sa utilizezi metode de centralizare si calcul statistic, evidentiere de probabilitati si distributii, comparatii de date si ipoteze, utilizand colectii de informatii relevante.

98. Model de date si relatii in Excel

Modelul de date (Data Model) este solutia Excel pentru centralizarea unui volum infinit de informatii, mult mai multe decat 2^20 (2 la puterea 20 = 1.048.576) de randuri permise intr-o foaie de calcul. Vei lucra aici invariabil cu tabele adevarate (Tables), vei normaliza datele, astfel incat fiecare tabel sa contina strict incormatiile necesare, pentru ca apoi sa realizezi relatii intre aceste tabele, raportari si centralizari, tablouri de bord si indicatori de performanta.

99. Modele predictive

Previziunea este cheia succesului in domeniul prelucrarii datelor. Excel-ul vine in ajutorul acestui concept cu diverse metode de realizare a modelelor predictive.

100. Modele de date cu tabele pivot

Aplicatia sau programul de completare Analysis ToolPack este adresata expertilor care realizeaza calcule statistice avansate, punand la dispozitia utilizatorului instrumentelele adecvate acestui scop.

+ 1. Sustine cu succes garantat examenul MOS Excel Expert !

Capitolul 13: 100 DE SHORTCUT-uri EXCEL CA SA CASTIGI TIMP (adica bani)

Combinatii de taste utile in Excel

Combinatii Alt

Combinatia de taste Descriere
Alt+’ caseta de dialog pentru stiluri;
Alt+; Selectarea celulelor vizibile
Alt+= Suma celulelor de deasupra sau din stanga (depinde de setul de date)
Alt+A Activarea ribonului Data
Alt+Enter Activeaza o noua linie in aceasi celula
Alt+F Activarea ribonului File
Alt+F11 Visual Basic Editor
Alt+F8 Vizualizare Macro
Alt+H Activarea ribonului Home
Alt+N Activarea ribonului Insert
Alt+PgDn Deplasarea cu o pagina la dreapta
Alt+PgUp Deplasarea cu o pagina la stanga
Alt+sageata in jos Deschiderea casetei de dialog AutoComplete
Alt+W Deschiderea meniului View

Combinatii Ctrl

Combinatia de taste Descriere
Ctrl+- Deschiderea casetei de dialog Delete pentru stergerea de randuri sau coloane
Ctrl+; Afisarea numarului serial corespunzator datei curente
Ctrl+` (semn deschidere citat) Comuta intre modul de afisare a formulelor sau a valorilor
Ctrl+’ (apostrof) Copierea informatiei din celula de deasupra celulei active (fara formatare)
Ctrl+0 Ascunderea coloanelor
Ctrl+1 Deschiderea casetei de dialog Format Cells
Ctrl+2 Activarea si dezactivarea atributului “bold”
Ctrl+3 Activarea si dezactivarea atributului “italic”
Ctrl+4 Activarea si dezactivarea atributului “underline”
Ctrl+5 Activarea si dezactivarea atributului „strikethrough”
Ctrl+8 Afisarea sau ascunderea simbolurilor Outline sau crearea unei selectari (outline)
Ctrl+B Scrierea cu aldine a textului selectat
Ctrl+C Copierea articolului selectat
Ctrl+D Efectuarea operatiei AutoFill in jos
Ctrl+E Apelarea instrumentului Umplere instant (Flash Fill) pentru recunosterea modelelor din coloanele adiacente
Ctrl+End Mutarea cursorului la sfarsitul foii sau la celula cea mai din dreapta si cea mai de jos a zonei de date
Ctrl+F Deschiderea casetei de dialog Find
Ctrl+F10 Maximizarea ferestrei
Ctrl+F11 Deschiderea unei foi Macro
Ctrl+F12 Deschiderea casetei de dialog Open worksheet
Ctrl+F2 Deschiderea zonei de examinare inaintea imprimarii
Ctrl+F3 Deschiderea managerului de nume
Ctrl+F4 Inchiderea ferestrei
Ctrl+F5 Restaurarea ferestrei
Ctrl+F9 Minimizarea ferestrei
Ctrl+G Deschiderea casetei de dialog Go To
Ctrl+H Deschiderea casetei de dialog Replace (and Find)
Ctrl+Home Mutarea cursorului in celula A1
Ctrl+I Scrierea cu italice a textului selectat
Ctrl+Ins Copierea articolului selectat
Ctrl+L Creare Lista/Tabel
Ctrl+N Deschiderea casetei de dialog New worksheet
Ctrl+O Deschiderea casetei de dialog Open worksheet
Ctrl+P Deschiderea casetei de dialog Print
Ctrl+PgDn Deplasarea la foaia urmatoare in cadrul filei de calcul
Ctrl+PgUp Deplasarea la foaia anterioara in cadrul filei de calcul
Ctrl+R Efectuarea operatiei AutoFill la dreapta
Ctrl+S Salvarea fisierului activ (sau va deschide fereastra SaveAs)
Ctrl+sageata in jos Mutarea cursorului la marginea zonei de date, in jos
Ctrl+sageata in sus Mutarea cursorului la marginea zonei de date, in sus
Ctrl+sageata la dreapta Mutarea cursorului la marginea zonei de date, in dreapta
Ctrl+sageata la stanga Mutarea cursorului la marginea zonei de date, in stanga
Ctrl+Space Selecteaza toate coloana
Ctrl+T Creare Table
Ctrl+U Sublinierea textului selectat
Ctrl+V Inserarea (lipirea) articolului care a fost copiat sau decupat
Ctrl+W Inchiderea filei de calcul
Ctrl+X Decuparea articolului selectat
Ctrl+Y Repetarea ultimei operatiei
Ctrl+Del In modul de editare al celulei sterge continutul aflat in dreapta cursorului

Combinatii Ctrl+Shift

Combinatia de taste Descriere
Ctrl+Shift+; Afisarea numarului serial corespunzator orei curente
Ctrl+Shift+_ inlatura caseta de tip border;
Ctrl+Shift+’ Copierea valorii celulei de deasupra in bara de formule
Ctrl+Shift+= Deschiderea casetei de dialog Insert
Ctrl+Shift+1 Formatarea celulei ca numar, cu doua zecimale si separador de mii
Ctrl+Shift+2 Formatarea celulei ca ora
Ctrl+Shift+3 Formatarea celulei ca data
Ctrl+Shift+4 Formatarea celulei ca valuta (currency)
Ctrl+Shift+5 Formarea celulei ca procent fara zecimale
Ctrl+Shift+6 Formarea celulei in „stiintific”
Ctrl+Shift+7 Aplicarea bordurii exterioare celulelor selectate
Ctrl+Shift+8 Selecteaza regiunea curenta in jurul celulei active
Ctrl+Shift+F Deschiderea listei Font
Ctrl+Shift+F12 Deschiderea casetei de dialog Print
Ctrl+Shift+F3 Deschiderea casetei de dialog Create Names from Selection
Ctrl+Shift+F4 Repetarea operatiei Find
Ctrl+Shift+P Deschiderea listei Font size
Ctrl+Shift+sageata in jos Selectarea intregii coloane
Ctrl+Shift+sageata la dreapta Selectarea intregului rand
Ctrl+Shift+- Deschiderea casetei de dialog Delete

Combinatii Shift

Combinatia de taste Descriere
Shift+F1 Obtinerea de ajutor referitor la un articol de pe ecran
Shift+F10 Deschiderea meniului cu comenzi rapide legat de celula sau obiectul activ
Shift+F12 Deschiderea casetei de dialog Save As sau salvarea fisierului deja denumit
Shift+F2 Editarea unui comentariu
Shift+F3 Lansarea asistentului de inserare a functiilor
Shift+F4 Repetarea celei mai recente comenzi Find sau Go To
Shift+F5 Transmiterea comenzii Find
Shift+F8 Selectarea mai multor celule non-adiacente folosind tastele sageti
Shift+F9 Calcularea foii active
Shift+Ins Inserarea (lipirea) articolului care a fost copiat sau decupat
Shift+PgDn Selectarea celulelor incepand cu celula activata pana la un ecran mai jos
Shift+PgUp Selectarea celulelor incepand cu celula activata pana la un ecran mai sus
Shift+Space selecteaza toata linia
Shift+Del Mutarea celulelor selectate
Shift+Home Selectarea celulelor incepand cu celula activata pana la marginea din stanga a randului curent

Taste functionale

Combinatia de taste Descriere
F1 Intrarea in sistemul Help
F10 Mutarea cursorului pe bara Main Menu
F11 Crearea automata a unei diagrame
F12 Deschiderea casetei de dialog Save As sau salvarea fisierului deja denumit
F2 Permite editarea unei celule
F3 Afisarea ferestrei Lipire nume (Paste names) daca exista nume definite in Managerul de nume (Name Manager)
F4 Repetarea celei mai recente actiuni
F5 Transmiterea comenzii Go To
F6 Salt in panoul urmator
F7 Lansarea aplicatiei pentru verificarea ortografiei
F8 Extinderea unei selectari
F9 Calcularea tuturor formulelor